خوردن غذا در هماهنگی با ساعت بیولوژیک می تواند جایگزین درمانهای مشکل ساز دیابت شود

 3دسامبر 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که یک صبحانه سرشار از نشاسته همراه با یک وعده شام ​​کوچک، می تواند جایگزین تزریق انسولین و سایر داروهای دیابت برای بسیاری از افراد دیابتی شود.

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مجبور به تزریق انسولین تا 4 بار در روز برای کنترل بیماری خود هستند. هورمون انسولین حرکت قند به سلول های کبدی، ماهیچه ها و چربی ها را تنظیم می کند، اما تزریق انسولین با افزایش وزن و از بین رفتن کنترل قند خون در ارتباط است. این امر باعث ایجاد یک چرخه معیوب با دوزهای بالاتر انسولین، افزایش وزن مداوم، شیوع بالاتر بیماری قلبی عروقی و سایر عوارض می شود.

یک مطالعه ی جدید نشان داد که یک صبحانه سرشار از نشاسته و همراه با یک شام کوچک می تواند جایگزین تزریق انسولین و سایر داروهای دیابت برای بسیاری از افراد دیابتی شود.

پرفسور Daniela Jakubowicz  گفت: رژیم غذایی سنتی دیابت، شامل شش وعده غذایی کوچک است که در طول روز پخش می شود. اما تحقیقات ما پیشنهاد می کند که دریافت کالری از مقادیر زیاد نشاسته را به ساعات اولیه روز تغییر دهید. این امر باعث ایجاد تعادل گلوکز و بهبود کنترل قند خون در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. ما اعتقاد داریم که با استفاده از این رژیم، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند تزریق انسولین و اکثر داروهای ضد دیابتی خود را کاهش داده و حتی متوقف کنند و به کنترل عالی قند خون دست یابند.

این تحقیق در شماره ی دسامبر مجله ی Diabetes Care منتشر شد.

پروفسور Jakubowicz گفت: طبق تحقیقات جدید، متابولیسم و ​​ساعت بیولوژیکی ما برای خوردن در صبح و برای روزه گرفتن در طول عصر و شب، زمانی که قرار است بخوابیم، طراحی و بهینه شده است. اما رژیم معمول توصیه شده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شامل چندین وعده غذایی کوچک است که به طور مساوی در طول روز توزیع می شود، به عنوان مثال، سه وعده غذایی و سه میان وعده ی روزانه، از جمله میان وعده قبل از خواب که بمنظور جلوگیری از افت قند در طول شب به این افراد توصیه می شود.

او اضافه کرد: اما رژیم  6M(رژیم غذایی 6 وعده ای) آنطور که گفته می شود، برای کنترل قند مؤثر نیست، بنابراین افراد دیابتی به داروهای اضافی و انسولین نیاز دارند و تزریق انسولین منجر به افزایش وزن شده و این باعث افزایش بیشتر قند خون آنها می گردد.

محققان از 29 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای این مطالعه ثبت نام کردند و یک "رژیم غذایی 3M" جدید با هماهنگی با ساعت بیولوژیکی، را با رژیم غذایی سنتی 6M در گروه کنترل، مقایسه کردند. رژیم غذایی تجربی 3M، شامل یک وعده غذایی متشکل از نان، میوه و شیرینی در ساعات اولیه صبح است. ناهار به مقدار قابل توجه؛ و یک شام کوچک که به طور خاص فاقد نشاسته، شیرینی و میوه است.

گروهی که تحت رژیم غذایی 6M بودند، کاهش وزن و بهبود سطح قند را تجربه نکردند، و نیاز به افزایش دارو و دوز انسولین داشتند. اما افراد گروه رژیم غذایی 3M نه تنها وزن کم کردند، بلکه سطح قند خونشان نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

پروفسور Jakubowicz گفت: نیاز گروه رژیم غذایی 3M، به داروهای دیابت، به ویژه دوزهای انسولین بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافت. برخی از این افراد حتی توانستند به طور کلی تزریق انسولین را متوقف کنند. علاوه بر این، رژیم غذایی 3M بیان ژنهای بیولوژیکی ساعت را بهبود بخشید. این نشان می دهد که رژیم غذایی 3Mنه تنها در کنترل دیابت مؤثر است، بلکه ممکن است از بسیاری از عوارض دیگر مانند بیماری های قلبی عروقی، پیری و سرطان نیز که همگی با ژنهای ساعت بیولوژیکی تنظیم می شوند، جلوگیری کند.

تنظیم بالادستی بیان ژن ساعت بیولوژیک در رژیم غذایی 3M، ممکن است مکانیسم موفقیت آن باشد، زیرا ترشح انسولین را تقویت می کند و باعث بهبود تحویل قند به عضلات می شود، و بین متابولیسم گلوکز در طول روز و شب، تعادل ایجاد می کند. محققان اکنون در حال بررسی نقش برخی پروتئین های خاص در غذاهایی هستند که افراد دیابتی در وعده ی صبحانه مصرف می کنند.

منبع:

Diabetes Care, 2019; 42 (12): 2171 DOI: 10.2337/dc19-1142

www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191203114510.htm